Dé specialist in scheepsverzekeringen

Corona: alle informatie voor de beroepsvaart op een rijtje

Het coronavirus houdt ons inmiddels al maanden in de greep. De maatregelen rond het virus veranderen continu, maar onze kennis ervan groeit ook. Welke gevolgen heeft deze situatie voor u als schipper? Op deze pagina brengen wij de belangrijkste informatie voor u samen. Dit bericht krijgt regelmatig een update met de nieuwste inzichten.

Laatste update: 19-11-2020

Wat kunt u doen op uw schip?

Het Platform Zero Incidents heeft twee safety alerts voor u opgesteld met daarin belangrijke informatie over wat u kunt doen op uw schip. De eerste gaat met name over hygiënemaatregelen en de tweede alert bevat informatie over wat u en uw medewerkers kunnen doen om verdere verspreiding te voorkomen. Beide berichten zijn ook beschikbaar in het Engels (1, 2) en het Duits (1, 2) voor buitenlandse bemanning.

Maatregelen Centrale Commissie voor de Rijnvaart in verband met corona

Om de logistieke keten in stand te houden en een goed prestatieniveau in de Rijnvaart veilig te stellen heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) uitzonderlijke maatregelen met betrekking tot de COVID-19-pandemie gepubliceerd. De maatregelen zijn op 23 maart 2020 in werking getreden.

Deze maatregelen houden in het kort in:

  • Het vaarwegbeheer en de sluizen blijven zoveel mogelijk behouden
  • Alle Rijncertificaten, verklaringen en andere documenten die op 15 maart 2020 nog geldig waren, blijven voorlopig geldig
  • Bemanningsleden kunnen met een verklaring reizen tussen hun woonplaats en de plaats van in- of ontscheping
  • De geldigheid van certificaten voor het vervoer van gevaarlijke goederen wordt verlengd

Voor de volledige beschrijving van de maatregelen verwijzen wij u naar de publicatie van het CCR, welke hier te vinden is. EOC volgt de commissie in deze uitzonderlijke maatregelen en zal voor de duur van de tijdelijke maatregelen dekking blijven verlenen op de polis.

Maatregelen certificering binnenvaartschepen van IL&T in verband met corona

In diezelfde lijn heeft ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) een verklaring gepubliceerd over de certificering van binnenvaartschepen. De integrale verklaring is hier te vinden.

In het kort: deze verklaring geeft aan dat een overschrijding van de geldigheidsduur van de certificaten, verklaringen en andere documenten niet bestraft wordt, mits de veiligheid niet in het gedrang komt en de betreffende papieren op 15 maart 2020 nog geldig waren.

Tevens wordt aangegeven dat (her)certificatie, uiteraard binnen de richtlijnen van het RIVM, mogelijk blijft. Zolang het verantwoord kan, voeren de inspecteurs van EOC Expertise het onderzoek voor u uit. Mocht het zo zijn dat het onderzoek als gevolg van een uitbraak van COVID-19 niet kan worden afgerond, maar de veiligheid is wel geborgd, dan kan een voorlopig certificaat voor zes maanden worden afgegeven in plaats van drie maanden. Uiteraard blijft u verantwoordelijk voor de veiligheid van uw vaartuig en eventuele bemanning.

Waar kan ik relevante informatie vinden over het coronavirus en de binnenvaart?

De BLN-Schuttevaer heeft alle voor de binnenvaart relevante informatie gebundeld in een coronadossier. Ook het Centraal bureau voor de Rijn- en binnenvaart heeft een coronadossier samengesteld, die kunt u hier vinden. Lees hier belangrijke informatie van NNPC inzake de ‘Overmacht clausule’ die door bevrachters wordt opgenomen in de vervoersovereenkomsten.

Stilligregeling voor EOC-leden in de ladingvaart

Scheepseigenaars in de ladingvaart willen wij graag wijzen op onze stilligregeling. Met deze regeling ontvangt u over de betreffende periode, tegen aanvullende voorwaarden, nu tijdelijk een korting van 50% op de cascopremie van EOC en 50% op de P&I premie (of 75% korting op de P&I premie indien u zonder personeel vaart).

U kunt vanaf vandaag gebruikmaken van deze regeling met een tijdelijke verhoogde korting. De stilligregeling is voor een minimale aaneengesloten periode van 30 dagen. Deze tijdelijke verhoogde korting blijft gelden tot 1-7-2021 en is afhankelijk van de maatregelen die door de overheid zijn genomen.

Wanneer u als EOC-lid gebruik wenst te maken van deze regeling, dan verzoeken wij u ons hiervan per e-mail op de hoogte te brengen via beroepsvaart@eoc.nl.

Zit u in de chartervaart en wilt u informatie die specifiek voor uw situatie relevant is?

Voor de chartervaart heeft de BBZ een eigen dossier opgesteld, met daarin alle relevante informatie over corona.

Tijdelijke stilligregeling voor EOC-leden in de charter- en passagiersvaart

Voor u als eigenaar in de charter- en passagiersvaart zijn het zware tijden. Als EOC willen wij onze leden helpen door een stilligregeling aan te bieden voor het schip. Met deze tijdelijke regeling ontvangt u als lid over de betreffende periode, tegen aanvullende voorwaarden, een korting van 50% op de cascopremie van EOC en 50% op de P&I premie (of 75% korting op de P&I premie indien u zonder personeel vaart).

De stilligregeling is voor een minimale aaneengesloten periode van 30 dagen. Vanaf heden kunnen EOC-leden gebruikmaken van deze regeling. Deze tijdelijke regeling blijft gelden tot 1-7-2021 en is afhankelijk van de maatregelen die door de overheid zijn genomen.

Wanneer u als lid gebruik wenst te maken van deze tijdelijke regeling, dan verzoeken wij u ons hiervan per e-mail op de hoogte te brengen via beroepsvaart@eoc.nl.

Heeft u een recreatie- en/of watersportbedrijf en wilt u meer info?

De organisatie HISWA-RECRON heeft speciaal voor ondernemers in de watersport een coronahelpdesk ingericht.

Wilt u meer weten over alle maatregelen vanuit de Rijksoverheid of het RIVM?

De Rijksoverheid bundelt op deze pagina alle veelgestelde vragen per onderwerp over het coronavirus. Daarnaast heeft het RIVM een overzicht gemaakt voor al uw medische vragen.

Heeft u vragen over uw eigen verzekeringssituatie?

Heeft u vragen over uw verzekeringen? In dat geval kunt u ons altijd een e-mail sturen. Wij helpen u persoonlijk verder, zoals u van ons gewend bent.

Gevolgen corona voor de dienstverlening van EOC

EOC neemt sinds de uitbraak van het coronavirus preventieve maatregelen en volgt daarmee steeds het advies op van het RIVM en de Rijksoverheid.

Onze medewerkers werken zoveel mogelijk vanuit huis.Onze openingstijden blijven ongewijzigd van 8.30 tot 17.00 uur. Alle medewerkers, inclusief de thuiswerkers, zijn ook in deze situatie telefonisch en per e-mail bereikbaar via de reguliere nummers en adressen.

Vanwege het feit dat we de komende maanden onze telefonische bereikbaarheid willen garanderen, vragen wij u wanneer mogelijk via e-mail met ons te communiceren.

We gaan niet naar de klant als de afspraak ook telefonisch kan worden afgehandeld en tot nader order wordt er geen extern bezoek ontvangen op onze kantoren in Meppel en Zwijndrecht.

Eventuele wijzigingen in ons beleid zullen we communiceren via onze website.

Bij voorbaat danken wij iedereen voor hun begrip en medewerking.